Haveråd

Flyt/placér taleboblen på billedet med din mus

Skriv tekst til din talebobbel

Shape:

Skrevet af Carsten, d. 14-04-2015
Kredsens have konsulent kommer her med sit bud på forårets gøremål i haven.
Forårsklargøring af haven

Det kribler i fingrene efter at komme i haven så snart solen får lidt magt. Her er nogle af de ting, du kan gøre.

1. Undgå at træde på en tung, fugtig jord. Det trykker jorden sammen så der ikke kommer tilstrækkeligt med luft til planterødderne.
2. Ukrudtet gror livligt. Jorden er fugtig, så det er let at fjerne, ikke mindst flerårigt hvor det er lettere at få lange ranker med op på en gang. På en solskinsdag tørrer ukrudtet hurtigt ud, ellers lægges det på kompostbunken.
3. Beskæresaksen kan bruges til de frugttræer og -buske, der ikke er blevet beskåret i løbet af vinteren. Det er lettere at forme træerne når der ikke er blade på, til gengæld kan der komme flere vanris, der skal fjernes i løbet af vækstsæsonen. Buske beskæres ved at op til en tredjedel af de ældste grene fjernes helt så der sker en løbende foryngelse. Det giver lys og luft til planten og dermed bedre og flottere vækst og blomstring.
4. Hold gerne igen med roserne til slutningen af måneden. Jo længere nede mod jorden roserne beskæres, jo færre og større blomster kommer der. Ved højere beskæring af roserne fås flere og mindre blomster. Storblomstrede roser bliver ofte ”bare” for neden. Meget lave, bunddækkende buskroser kan beskæres med hæksaksen. Klatre- og store buskroser udtyndes.
5. I væksthuset begynder vinen at skyde. Der beskæres et eller to blade efter en klase.
6. Når løgplanterne er afblomstrede fjernes de visne blomster så løgene ikke bruger energi på at sætte frø. Det sikrer bedre blomstring det følgende år.
7. Græsplænen rives godt igennem så visne blade og mos fjernes. Mælkebøtter fjernes bedst med et mælkebøttejern, så det meste af roden følger med op. Ellers bliver der bare endnu flere mælkebøtter.
8. Græsplænen kan gødes. Brug 3 kg af en almindelig NPK-gødning pr. 100 m2.
9. Visne staudetoppe fjernes uden at nye skud trækkes med op. Klip de visne skud i mindre stykker med saksen og lad dem blive i staudebedet, hvor de hurtigt dækkes af de nye skud og i øvrigt bidrager til at gøre jorden luftig og næringsholdig når de nedbrydes.
10. Så ikke direkte på blivestedet før jorden er velegnet. Brug et jordtermometer så du sikrer at jorden er mindst 10 °C, når du sår. Ellers risikerer du at spiringen og planternes vækst bliver dårlig.
Grethe Bjerregaard, Havekonsulent, tlf. 20166391, information@grobu.dk
Skrevet af Rune Norman Svendsen, d. 06-10-2012
Vi mangler nogle afstivere til vores stakit (gamle vandrør, metalstænger og lign). Er der nogen der har noget der kan bruges?

Vh
Rune (Have 50)
Skrevet af Winnie Nielsen, d. 12-08-2012
Hejsa!
Er der nogen, der kan hjælpe mig med den bedste placering af haveazalea?
Jeg kan ikke finde noget konkret på nettet.
Hilsen
Winnie
Skrevet af Kirsten, d. 05-07-2011
Hej Louise
Tak for rådet, det prøver vi.
Hilsen
Kirsten
Skrevet af Louise, d. 04-07-2011
jeg fandt dette på nettet,måske kan du bruge det.
Megen kløver i en græsplæne skyldes, at der er sparet på kvælstofgødningen. Når en græsplæne mangler kvælstofgødning (N) gror græsset mindre og farven er gulliggrøn. Det giver kløveren en ekstra chance, fordi den kan skaffe sig sin egen kvælstof fra luften ved hjælp fra nogle bakterieknolde, som den har ved rødderne. Læg mærke til at kløver altid er mørkegrøn. Altså giv græsplænen gødning med et højt indhold af kvælstof f.eks. 23% N fra NPK-gødningen 23-3-7 eller kalksalpeter.
Skrevet af Kirsten Thornberg have 45, d. 04-07-2011
Hej
Hjælp hjælp, vi har i vores græsplæne en masse kløver, hvordan slipper vi lettest af med det? Jeg kan ikke finde noget på nettet, så derfor prøver jeg denne vej.